Czy warto inwestować w stoisko handlowe?

Stoiska handlowe to rozwiązanie, które może zwiększyć rozpoznawalność marki wśród potencjalnych klientów oraz zapewnić atrakcyjną ekspozycję towaru. Wystarczy przespacerować się wybraną galerią handlową, żeby zauważyć, jak dużą popularnością cieszy się obecnie stoisko handlowe. Posiadają je zarówno niewielkie sklepiki, zajmujące się sprzedażą sztucznej biżuterii, jak i wielkie firmy, które w ten sposób „wychodzą” wprost do klientów – banki, marki kosmetyków, a nawet księgarnie! W dzisiejszym tekście zastanowimy się nad tym, czym charakteryzować się powinno dobre stoisko i czy rzeczywiście warto inwestować w taką formę reklamy.

Co można sprzedawać z pomocą stoiska handlowego?

Stoisko, zwane czasem również wyspą, charakteryzuje się niewielkimi rozmiarami. W zależności od tego, jakie produkty eksponuje, może składać się tylko z lady, jak też z lady oraz dużej liczby szklanych/plastikowych gablot, przez które z łatwością można obejrzeć ekspozycję. Warto zdawać sobie sprawę z tego, że za pośrednictwem stoisk handlowych sprzedawane są również usługi inne niż finansowe (wcześniej wspomniane banki). W większych miastach można spotkać się bowiem również ze sprzedażą wycieczek lub prezentów w postaci doświadczeń (np. skok na bungee, kolacja w restauracji przy zgaszonym świecie itp.), czy nawet z ofertami porad medycznych.

Stoiska handlowe nie muszą być wykorzystywane jedynie do sprzedaży. To doskonały sposób, żeby zapoznać klienta z produktami, które kupić można w stacjonarnym sklepie – np. zaprezentować działanie zabawki elektronicznej, nowej gry komputerowej, wyposażenia kuchni i innych materiałów promocyjnych. Wyspy często pełnią również rolę punktu informacyjnego, bo łatwo je zauważyć i nawiązać bezpośredni kontakt z pracownikiem.

Co powinno posiadać idealne stoisko handlowe?

Niezależnie od tego, jaką ofertę prezentuje stoisko, dobra wyspa powinna charakteryzować się:

  1. wysoką estetyką wykonania

Jeśli chcemy zaprezentować się klientowi od najlepszej strony, warto zadbać o to, aby stoisko handlowe wyglądało atrakcyjnie i schludnie. Dobrym pomysłem może być wykorzystanie kolorów i logotypów, które kojarzą się z marką.

  1. obecnością elementów, które zatrzymają wzrok przechodniów

Co ciekawe, wcale nie oznacza to, że projekt powinien być krzykliwy, przyciągać feerią barw i przepełnioną ekspozycją. Minimalizm, stonowane kolory, i niewielka ilość prezentowanych produktów również może skutecznie przykuwać wzrok i budować w klientach poczucie obcowania z czymś wyjątkowym i luksusowym,

  1. dobrze wyeksponowanym produktami

Są dwa błędy, które można tu popełnić. Pierwszy to wyposażenie stoiska handlowego w zbyt dużą liczbę produktów. Często można zauważyć ten problem w wyspach ze sztuczną biżuterią. W efekcie wszystko zaczyna tworzyć jedną, wielką, kolorową plamę, której poszczególne elementy nie przykuwają wzroku przechodzącej osoby, bo bodźców jest zbyt dużo. Drugi błąd wynika z odwrotnego działania – w takim scenariuszu produkty są słabo wyeksponowane i klient nie może się im dobrze przyjrzeć, bez każdorazowego proszenia o pomoc sprzedawcy.

Czy warto prowadzić stoisko handlowe?

Przedsiębiorca musi zdawać sobie sprawę z tego, że samo zaprojektowanie i zbudowanie stoiska handlowego to niemały, ale za to jednorazowy wydatek. Jeśli wziąć pod uwagę dłuższą perspektywę czasową, to takie rozwiązanie jest dużo tańsze niż np. wynajęcie dużego lokalu w galerii handlowej. Wyspa jest niewielka, więc i koszty utrzymania są niskie.

Kolejną zaletą stoisk handlowych jest ich dobra widoczność. Po pierwsze – wyspę jest dużo trudniej przegapić niż sklep. Po drugie, wielu niezdecydowanych klientów nie przepada za chodzeniem do sklepu, bo nie mają ochoty na natychmiastową rozmowę ze sprzedawcą, który będzie chciał im pomóc. Wyspa jest pod tym kątem dużo mniej zobowiązująca – można nie wchodzić do sklepu, nie ściągać na siebie uwagi sprzedawcy, a jednocześnie zapoznać się z produktami. Dla wielu osób oznacza to dużo większy komfort psychiczny niż tradycyjne „przeglądanie” oferty w sklepie.

Stoisko handlowe to dobry wybór szczególnie dla nowych firm. Wynajem regularnej przestrzeni sklepowej na początku jest najczęściej poza ich zasięgiem. Wyspa w dużym centrum handlowym pozwoli przechodniom zapoznać się z ofertą nowego sklepu. To zwiększa prawdopodobieństwo, że klienci wrócą, jeśli marka zdecyduje się na tradycyjny stacjonarny lokal. Stoiska handlowe są więc też idealnym rozwiązaniem na start. Aby jeszcze bardziej zbić koszty, można zdecydować się na stoisko używane. Wyspa sprawdza się również, gdy chcemy dotrzeć do klientów z artykułami sezonowymi. Świąteczne wypieki, pakowanie prezentów, wielkanocne stroiki, walentynkowe upominki – wyspy handlowe wydają się stworzone do sprzedaży niewielkich gadżetów, z którymi można szybko się zapoznać, zapakować i po chwili mieć gotowy prezent dla bliskiej osoby.

Stoisko handlowe może być zarówno stałym, dobrze prosperującym biznesem, jak też raczkującą lub sezonową działalnością handlowo-usługową. Ułatwiony kontakt z klientem oraz zmniejszenie wydatków to główne powody, dla których firmy coraz częściej decydują się na to rozwiązanie.

 

About the author

Dodaj komentarz