W jaki sposób działa pozycjonowanie stron?

W jaki sposób działa pozycjonowanie stron?

Pozycjonowanie stron to proces, który przyczynia się do poprawy widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania w Google. Jest niezwykle pracochłonny i wymaga ciągłej analizy wypracowanych efektów. Każda strona w pozycjonowaniu wymaga indywidualnego podejścia i dokładnego sprawdzenia konkurencji. Jednak uzyskane wyniki będą cieszyć przez długie lata – nawet w przypadku firm z Warszawy, czyli takich dla których konkurencja jest naprawdę duża. W jaki sposób konkretnie działa pozycjonowanie stron? Od czego zacząć ten skomplikowany proces?

Optymalizacja własnej witryny internetowej

W pierwszym etapie najczęściej przeprowadza się tak zwany audyt SEO. Ma on za zadanie pokazać wszystkie błędy, które występują w obrębie strony, jej kodu czy szybkości ładowania. Ważne jest, aby witryna została zaprogramowana w sposób przejrzysty, kod był czysty i pozbawiony zbędnych informacji. Często tego typu prace wykonywane są przez programistów. W szczególności należy:

  • uprościć linki do poszczególnych podstron (tak aby jasno informowały użytkownika, w którym miejscu strony się znajduje);
  • przyspieszyć czas ładowania witryny;
  • sprawić, aby strona była responsywna (dobrze wyświetlała się na urządzeniach mobilnych).

Istotna w pozycjonowaniu witryny będzie wielkość publikowanych na niej obrazków i zdjęć. Warto korzystać z profesjonalnych programów, które zmniejszą objętość grafik bez utraty ich jakości. Również pewne skomplikowane animacje mogą opóźniać ładowanie się witryny, a to w konsekwencji negatywnie wpływa na SEO.

Tworzenie i publikacja ciekawej treści z uwzględnieniem SEO

Drugim krokiem jest przygotowanie interesujących treści wraz z uwzględnieniem w nich wartościowych słów kluczowych. Ważny jest dobór odpowiednich fraz oraz ich ilość i rozmieszczenie w tekście. Nie powinno się wrzucać fraz na siłę i nienaturalnie, gdyż algorytmy Google wykryją nadużycia i obniżą pozycję witryny w wyszukiwarce. Umieszczajmy słowa kluczowe w tytule tekstu, nagłówkach, samej treści (im więcej na początku artykułu, tym lepiej), a także w opisach meta. W dodatku używajmy synonimów, odmian fraz kluczowych, słów łączących oraz strony czynnej. Pomocne w analizie SEO mogą być zewnętrzne wtyczki, które usprawnią proces optymalizacji tekstu.

Kluczowe w pozycjonowaniu strony jest również tzw. projektowanie treści. Twórz krótkie akapity z krótkimi zdaniami. Rezygnuj z niepotrzebnych wypełniaczy tekstu oraz dziel treści na mniejsze sekcje, oddzielając je chwytliwymi nagłówkami. Dzięki temu artykuł stanie się przyjemniejszy w odbiorze dla czytelników i robotów Google.

Frazy kluczowe powinny znaleźć się również w opisach meta, takich jak meta title, meta description czy opisie alt. Tam również dbajmy o naturalność słów kluczowych. Warto wspomnieć, że nawet najlepiej zoptymalizowany tekst może nie osiągać zbyt wysokich pozycji w Google. Od tego, w którym miejscu w wyszukiwarce znajdzie się dana strona zależy również od konkurencyjności w danej branży oraz jakości odnośników zewnętrznych.

Przy samym doborze słów kluczowych należy natomiast wybierać frazy lokalne, np. dotyczące pozycjonowania stron w Warszawie, a także frazy z długiego ogona. Dają one większe szanse na wyświetlenie się witryny na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania. Wymagają również mniejszych nakładów finansowych i szybciej zobaczymy upragniony efekt.

Link building

To trzeci i przez wielu uważany za najważniejszy element pozycjonowania. Link building, czyli po prostu linkowanie to pozyskiwanie odnośników z innych, zewnętrznych stron czy serwisów. Linki są dla Google informacją, czy witryna jest godna uwagi i czy warto wyświetlać ją wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania. Jednak zdobycie wysokiej jakości odnośników nie należy współcześnie do najprostszych zadań. A często bez nich nie jesteśmy w stanie osiągnąć wymarzonych pozycji w Google.

W jaki więc sposób dobierać linki? Przede wszystkim zadbajmy o to, aby strony na których umieszczamy odnośniki były wysokiej jakości. Analizujmy takie współczynniki jak Page Rank czy Trust Flow, ale nie tylko. Przejrzyjmy całą witrynę i sprawdźmy, jakiego rodzaju treści zawiera. Przeanalizujmy również stosunek linków przychodzących do wychodzących. Na stronach o niskiej jakości nie warto publikować odnośników – może to bowiem mocno zaszkodzić witrynie. Najlepiej oddać tę pracę w ręce specjalistów, gdy mają oni wiedzę na temat miejsc, w których warto takie działania przeprowadzać.

Odnośniki powinny mieć różnorodną formę – w postaci bezpośredniego linku oraz konkretnego słowa kluczowego. Częściej wybierajmy również witryny powiązane tematycznie z naszą stroną, rzadziej katalogi firmowe czy fora internetowe. Jeśli mocno chcemy umieścić odnośnik w katalogu firmowym, korzystajmy z tych największych, zrzeszających firmy z różnych branż. Świetnie sprawdzą się wpisy gościnne oraz artykuły sponsorowane, jednak w większości przypadków musimy liczyć się z tym, że będziemy musieli za nie sporo zapłacić. W przypadku pozycjonowania lokalnego, np. w Warszawie, warto sięgać po witryny regionalne, które dodatkowo wzmocnią pozycję strony w Google.

About the author